10 tips om gemotiveerd te blijven

We hoeven natuurlijk niet als topsporters met sixpacks uit deze corona tijd te komen, maar blijven bewegen is zeker belangrijk! Voor veel mensen valt er een (flink) stuk van de alledaagse beweging weg (naar werk fietsen, naar de bushalte wandelen, op werk lopen, de sportschool, teamtrainingen,etc.) dus hierbij 10 tips om in beweging te blijven tijdens deze tijd.

  • Plan je beweging: denk niet “het komt wel”, maar bedenk voor jezelf de avond van tevoren, in de ochtend of zelfs op het begin van de week wanneer je wat gaat doen. Begin je dag bijvoorbeeld met een workout? En/of ga je na de lunch wandelen? En/of ga je in de avond een YouTube (dans)filmpje opzetten waarbij je mee kunt bewegen? Zet je doel vooraf niet te hoog zodat je niet gedemotiveerd bent voor je aan je workout begint.

  • Home workouts: op Instagram vind je genoeg inspiratie voor oefeningen, maar liever volg ik een filmpje op YouTube waarbij ik precies zie wat ik moet doen (en hoe lang het is) en dus echt mee kan doen. Heb ik zin in benen trainen? Dan zoek ik “leg workout at home” op, heb ik zin om te dansen dan zoek ik “dance cardio at home” op… zoveel keuze en leuk om in te experimenteren! (Zit er aan te denken zelf ook een 30 minute work out filmpje met de weerstandsbanden op te nemen voor jullie!)

  • Zet muziek aan tijdens het bakken/koken, wedden dat je niet stil kunt blijven staan?! Het kan je ook motiveren om achteraf iets actief te gaan doen. Een goede playlist kan hier wonderen doen!!

  • Lach naar elkaar! Ga je de straat op voor een wandeling, run, skeeler of fietsrondje? Lach naar de mensen die je tegenkomt! Zo maak je elkaar blij en het geeft positieve energie en motivatie!

  • “Samen” wandelen: bijkletsen met je vriend(inn)en? Videobellen en wandelen gaat prima samen!

  • Pauze (in de zon): wandel gericht naar een plekje (in de zon) en drink hier heerlijk je zelfgemaakte koffie to go op, eet een broodje of geniet van je zelfgemaakte snack.

  • Focus kwijt tijdens het (thuis)werken? Loop die trap tien keer op en neer, doe een minuut jumping jacks of pak een springtouw! Dit kun je ieder uur een minuutje doen 

  • Challenge yourself: motiveer jezelf om te gaan bewegen door jezelf uit te dagen. Zo heb heb bijvoorbeeld voor mezelf bedacht dat ik vanaf nu elke week een kilometer meer wil gaan hardlopen. Vorige week liep ik 10 km, morgen wil ik 11 km gaan hardlopen en dan dus volgende week 12 km. Benieuwd tot hoever ik kom 

  • Doe een stappenchallenge, zet je stappendoel in het begin van de week op wat haalbaar is voor je en probeer dit in het weekend te verdubbelen.

Heb je nog aanvullende tips? Of misschien wel tips voor (filmpjes van) home workouts die je leuk vond om te doen? Laat het weten in een reactie zodat anderen ook mee kunnen lezen!