Veilig lopen in het donker

Hartje winter, de dagen zijn kort, de nachten lang. Wil je ’s avonds nog de loopschoenen aantrekken, dan kan je maar beter zorgen dat je gezien wordt in het verkeer én dat je zelf ziet waar je loopt.

 

We geven jullie graag enkele tips om veilig de baan op te gaan.

Zelf zien

Er zijn tegenwoordig heel wat soorten lampen op de markt die zorgen voor jouw zicht en zichtbaarheid. Zo zijn de hoofd- en borstlampen sterk in populariteit toegenomen, dat blijkt ook uit onze poll rond zichtbaarheid van dec 2017 (https://www.runningvibes.be/zichtbaarheidinhetdonker).

Veel aanbieders van looplampen spelen graag met oplopend cijfers van het aantal “lumen” . De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt. Uit onderzoek is gebleken dat 90 lumen al voldoende is en deze sterkte vereist ook niet teveel van de batterij. Sterker licht kan bovendien hinderlijk zijn voor tegenliggers zoals aankomende fietsers en auto’s wanneer je langs de weg loopt.

Wanneer je zo’n lampje wil aanschaffen, bekijk je best eens of je de mogelijkheid hebt om de sterkte van de lichtstraal aan te passen. Wanneer wij hier een rondje rond de blok lopen, lopen we zowel langs verlichte straten als tussen totaal onverlichte velden. Op de weg is de laagste stand voldoende en zorgt het lampje vooral voor extra zichtbaarheid voor het andere verkeer. Op onverlichte plekken kan je met de hoogste stand de weg tot een aantal meters voor je verlichten. Lampjes voor in de handen bestaan ook, maar lijken ons minder handig voor lopers.

Bij de aankoop van een borst- of hoofdlamp hou je ook best rekening met het batterij-type.

Opladen via usb is de goedkoopste optie . Batterijen bieden het voordeel dat je, mits een set reservebatterijen op zak, onmiddellijk terug over een optimaal werkende lamp beschikt. Dit kan handig zijn bij langere tochten, zoals nighttrails.

Het is aan te raden dat je toestel niet alleen spatdicht is maar ook waterdicht. Lopen in de sneeuw of striemende regenbuien kunnen immers invloed hebben op de kwaliteit van het toestel. Een minimum van IPx4 of IPx5 is aanbevolen ( IPx4 = bescherming tegen opspattend water; IPx5 = bescherming tegen de waterstralen).

Gezien worden

Los van deze toestellen die vooral zorgen voor je eigen zicht, is er natuurlijk een onbegrensd gamma van lampjes en fluo strips voor aan de armen, polsen, benen en zelfs schoenen. Hier ook weer, hoe meer je gezien wordt, hoe beter. Hier is het uittesten welke accessoires voor jou praktisch en comfortabel zijn.  Hou er steeds rekening mee dat je zowel vooraan als achteraan goed zichtbaar bent.

 

Let bij de aankoop van dit soort accessoires op de mogelijkheid om batterijen te vervangen. Er zijn heel wat goedkope lampjes op de markt, maar vaak zijn deze niet duurzaam en belanden ze op korte termijn in de vuilnisbak.

Ook je kledij speelt uiteraard een grote rol in je zichtbaarheid. Er volledig in het zwart op uittrekken in het donker is niet de meest wijze keuze. Een opvallend fluo shirtje of reflecterende gordel dragen bij aan je zichtbaarheid.

 

De laatste jaren zijn er ook enkele sprays ontwikkeld waarmee je een reflecterende laag kunt aanbrengen op je kledij of schoenen. Dit kan een mooi alternatief zijn voor wie niet comfortabel loopt met fluovestjes en bandjes. Het sprayen moet wel regelmatig herhaald worden en dit is zeker niet het goedkoopste alternatief.

Samenvattend: heel wat mogelijkheden om er ook in het donker comfortabel en veilig op uit te trekken en geen enkel excuus meer om in je zetel te blijven plakken.

 

Keep it safe!