Tips om op gewicht te blijven / vetverbranding

 

 

 

Op gewicht blijven of gewoon gewicht verliezen kan voor sommige lopers heel moeilijk zijn. Aangezien gewicht een heel belangrijke factor is in het hardlopen zijn hier wat tips om op gewicht te blijven en voeding die de vetverbranding stimuleert.

 

Vetverbandende voeding

 

Grapefruit

Grapefruit helpt het metabolisme te versnellen.

Grapefruit is een zuur bittere vrucht die helpt je metabolisme te versnellen en meer calorieën te verbranden. Je zult je langer verzadigd voelen ondanks dat je minder calorieën consumeert. Grapefruit helpt het glucose niveau te stabiliseren.

Grapefruit kun je op allerlei manieren eten of drinken.

Natuurlijk is het lekker in een fruitsalade, maar heb je ook al eens een gewone salade geprobeerd? Als drank is grapefruit lekker als sap of in een smoothie. Probeer wel verse grapefruit te gebruiken.

 

Bleekselderij

Met bleekselderij verbrand je meer calorieën dan je consumeert.

Bij bleekselderij is het simpel: je verbrandt met het eten meer calorieën dan je binnen krijgt. Je kunt dus ongestoord bleekselderij eten. Het bevat voornamelijk vocht en helpt je lichaam vocht af te drijven. Er bestaan diëten met enkel bleekselderij, maar hierin ontbreken veel essentiële voedingsstoffen. Zie bleekselderij dus liever als een gezonde toevoeging.

 

Volkoren granen

Volkoren granen zorgen ervoor dat je je lang verzadigd zult voelen.

Hoewel veel diëten claimen dat het goed is granen compleet te verbannen, zijn deze al eeuwenlang onderdeel van ons dieet. Waar wel op gelet moet worden is het niet over-consumeren van deze voeding. Volkoren granen zijn rijk aan vitaminen, mineralen en complexe koolhydraten. Ze zorgen ervoor dat je je langer verzadigd en vol voelt.

 

Vet verbranden met groene thee

Lekker en de ultieme vetverbrander: groene thee.

Groene thee is dé ideale manier om eenvoudig sneller af te vallen. Het is een boost voor je metabolisme en nog lekker ook. Groene thee is zowel warm als koud een heerlijke drank. Het is bovendien rijk aan anti-oxidanten.
Koop groene thee liever in bladvorm in de speciaalzaak dan in verpulverde vorm in de supermarkt. De kwaliteit en dus de werking van échte groene thee is beter.

 

Avocado

De avocado is één van de beste soorten vetverbrandende voeding.

Avocado is een drievoudige vetverbrander. Het bevat gezonde vetten die het metabolisme versnellen. Daarnaast helpt het je lichaam zich te ontdoen van vrije radicalen, verlaagt het cholesterol, helen wondjes beter, vermindert het de kans op hart en vaat ziekten, is het goed voor je ogen en je haar. Een wondervrucht!

Avocado is het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Het is erg lekker in een salade met bijvoorbeeld tomaten en een gekookt ei. Maar ook met spinazie, boontjes en geroosterde kip is het zeer smakelijk. Tenslotte is een smoothie met een vleugje kaneel en kokosmelk een aanrader.

 

Citroen ( met schil )

Wat doet citroensap voor je lichaam? 
Wist je dat citroenen en limoenen familie zijn van elkaar? Je kunt dus ook limoenen gebruiken. Deze zijn wel iets zuurder dan citroenen maar hebben wel weer een frissere smaak. Als je de dag begint met het drinken met het sap van een halve citroen in een glas warmvitaal water dan weet je zeker dat jij je dag supergezond begint. Je kunt dit eventueel ’s avonds herhalen. Uiteraard kun je het sap ook door je groente/fruitsap verwerken. Hierdoor vertraag je het oxidatieproces en blijft je groente/fruit sap dus veel langer houdbaar.

 

De schil van de citroen en limoen is in tegenstelling tot de schil van mandarijnen, sinaasappels of grapefruit, voor ons lichaam verteerbaar. Je hoeft dus niet citroenen te schillen als je ze door je groente/fruit sap wilt verwerken maar het sap kan hierdoor wel veel scherper smaken. Het beste kun je biologische citroenen/limoenen gebruiken omdat deze geen wax en giftige bestrijdingsmiddelen bevatten. 

 

Chilipepers

Volgens een studie van de UCLA (Universiteit van Californië, Los Angeles) uit 2010 zou capsaïcine (een stof die van nature in de chili zit) helpen bij het verbranden van calorieën. Verhoog dus je stofwisseling door chilipepers te gebruiken in bijvoorbeeld salades, een omelet of een hete soep.
 

Eieren

Eieren werden lange tijd gezien als cholesterol verhogende voeding. Je zou er maximaal 1 à 2 per week mogen eten.
Onzin, bleek later. Iedere dag een gekookt eitje is volgens recente onderzoeken zeer gezond. De hoge kwaliteit eiwitten in eieren zorgen snel voor een verzadigd gevoel. En dat maakt het weer makkelijker om wat pondjes te verliezen.