Fartlek

Fartlek trainingen zijn in Zweden ontstaan, vertaald betekent het 'vaartspel' of 'speed play'. Fartlektraining is een vorm van interval- of snelheidstraining, waarbij je op een effectieve manier werkt aan het verbeteren van de je tempowisselingen, je snelheid en het uithoudingsvermogen.

 

Hoe begin ik aan een Fartlek training ?

Loop volgens je gevoel

Zoek een leuk rondje met zoveel mogelijk variatie in ondergrond. Weet je een brug of trap bij jou in de buurt zijn dan kan je dit zeker meenemen in je rondje om een goede Fartlek training in te lassen. Het gaat er vooral om dat je op gevoel loopt, af en toe eens 1 minuut maximaal of zelfs maar 30 seconden mag zeker en vast. Als je een vast wekelijks schema volgt is dit zeker iets wat je 1 keer per week mag inlassen.

Hoe ziet een fartlek training eruit

Start eerst met een goede opwarming, dit mag gerust een kilometer wandelen zijn aan een stevig tempo. Vervolg dan naar een aangenaam tempo en vanaf je voelt dat je spieren warm zijn,  doe je afwisselend versnellingen met rustpauzes ertussen. Je kan van lantaarnpaal naar lantaarnpaal lopen, of spurten tot aan de vijfde boom, alles wat je op je rondje tegen komt kan je gebruiken als element in je training.L Als je kan afwisselen van ondergrond is dit een plus. Af en toe eens naast de weg lopen kan  geen kwaad. Als je geen heuvel kan doen probeer dan een brug, trap of ander soort helling te zoeken.

Welk nut heeft deze training

Het is vooral een aangename speelse training die voor wat variatie zorgt tijdens je loopje. Je werkt op deze manier aan je snelheid en kracht in je benen. Door af te wisselen van ondergrond zorg je ervoor dat je spieren sterker worden en je steviger op je enkels staat.

Calorieverbuik

Door de variëteit in de intensiteit van je training, verbrand je meer calorieën dan wanneer je steeds hetzelfde tempo aanhoudt. Je trainingen worden efficiënter, omdat je meer calorieën verbrandt zonder de afstand of tijd van je training daarvoor te moeten verhogen.

Nog een laatste tip

Als je niet gewend bent aan dit soort trainingen, doe dan rustig aan in het begin! Wacht met dit soort trainingen tot je al een zekere basisconditie hebt opgebouwd.