Je eerste marathon

Hoe voorbereiden ?

Je eerste marathon lopen doe je niet zomaar. Zeker als de laatste jaren je grootste sportieve prestaties zich beperken tot wandelen, zal een marathon uitlopen niet eenvoudig zijn. Maar ook als je dagelijks aan sport doet, is het uitlopen van een marathon nog niet vanzelfsprekend.

 

Start met een trainingsschema

Een goed trainingsschema is altijd op jouw maat gemaakt, je zal zelf moeten aanvoelen wat je lichaam wel of niet kan verdragen. Het risico op overtraining bij de voorbereiding van een marathon is echter erg groot. Overtraining zorgt voor slaapstoornissen, een verzwakt immuunsysteem en kan je zelfs depressief maken. Daarom raden we beginnende lopers aan om toch een standaard trainingsschema te gebruiken als basis, maar tegelijk ook naar de signalen van je lichaam te luisteren. Je kan voor een inspanning zoals een marathon best wel wat hulp vragen aan mensen met ervaring in deze discipline. Ook ervaren lopers lopen hier blessures op als ze het op de verkeerde manier aanpakken. Een goed trainingsschema zal toch een minimum van 18 weken in beslag nemen. Als je echter een topprestatie wil neerzetten zal je nog veel harder te werk moeten gaan.

 

Hier onder een voorbeeldje van een trainingsschema voor een marathon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quitting is no option

Wind, regen of sneeuw zijn geen excuus!

Let wel op: bij de voorbereiding van een marathon is consistentie zeer belangrijk. Een dagje overslaan is een doodzonde! Aan de andere kant is het ook niet aangenaam om altijd door wind, regen en sneeuw te lopen. Daarom is een fitness abonnement een goed idee. Zo kan je zelfs als het weer niet meezit je dagelijkse afstand nog altijd afleggen. Een abonnement biedt bovendien meer opties voor de crosstraining.

Krachttraining is dan weer een minder goed idee als je een marathon wilt lopen. Gewichtheffen is een explosieve sport die voor sprinters zeker nuttig is, maar voor een duursport zoals hardlopen zal het de prestaties eerder hinderen.

 

Een marathon is niet niks, probeer zeker eerst eens een halve marathon voor je begint !