Rode bietensap

 

 

Dit is iets wat bij mij voor bijna elke wedstrijd bij het ontbijt hoort. Ik vind het zelf niet lekker maar het helpt je wel met bepaalde zaken in de wedstrijd. 

 

Effecten

  • verbeterde zuurstofefficiëntie in de mitochondriën waardoor met minder zuurstof meer ATP kan geproduceerd worden. Hoe efficiënter zuurstof wordt gebruikt, hoe beter het uithoudingsvermogen

  • verbeterde spierdoorbloeding dankzij bloedvatverbredende werking (hierdoor ook bloeddrukverlagend)

  • verbeterde spiercontractiliteit

  • verbeterd glucosetransport naar de spiervezels

  • verbeterde bescherming tegen infecties

 

Het prestatiebevorderend effect van bietensap zou komen door de aanwezigheid van nitraten. Goed om weten is dat de rode biet niet de enige groente is met een hoog nitraatgehalte. Ook selder, andijvie, veldsla, rucola en spinazie hebben dit. Het voordeel van rode bieten is dat je ze kan consumeren in de vorm van sap, waardoor je een grote hoeveelheid nitraten in één keer kan opnemen. Tegenwoordig is bietensap ook beschikbaar in geconcentreerde vorm, wat de inname nog eens vergemakkelijkt.

 

 

 

 

 

 

 

Gebruiken of niet gebruiken?

Het zal het meeste effect hebben bij sporters die net beginnen. Als je al op het maximale van je kunnen zit dan zul je hier weinig effect van hebben, het blijft natuurlijk wel een gezond drankje en als je het lekker vind waarom niet.

 

Wat is er hiervan al bewezen?
Concreet werd in onderzoeken vastgesteld dat duursporters na het drinken van bietensap bij fysieke inspanning aan dezelfde intensiteit minder zuurstof verbruiken dan deze die geen bietensap dronken. Welk mechanisme hiervoor exact verantwoordelijk is blijft echter onduidelijk. Wat wel vaststaat is dat dit prestatiebevorderend effect van bietensap het grootst is twee tot drie uur na inname. De exacte hoeveelheid die noodzakelijk is voor dit effect verschilt per studie, maar varieert tussen de 250 en 500 mg nitraat. Dit komt overeen met 300 tot 625 ml bietensap.

Niet alle studies bevestigen deze resultaten, wat het moeilijk maakt -voor jou als sporter en voor ons als raadgever- om de juiste conclusies te trekken. Wel kan op dit ogenblik gesteld worden dat:

  • geen enkele studie een negatieve invloed rapporteert

  • positieve resultaten vooral waargenomen werden bij minder getrainde sporters. Een verklaring hiervoor kan zijn dat goed getrainde sporters doorgaans al meer stikstofmonoxide produceren en dus minder extra effect zullen ondervinden van het drinken van bietensap.